باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)

سی تی اسکن
  (توموگرافی کامپیوتری)
scan ، نوعی عکسبرداری با اشعه X است. در این روش، اشعه ‌X در مقاطع مختلف، شبیه برش، به عضو مورد نظر تابیده می‌شود و توسط پردازش کامپیوتری، تصویری از مقاطع آن عضو بدست می‌آید که در حالت عادی، با عکس ساده رادیوگرافی ممکن نیست. بدلیل توانایی CT scan در تمایز بافتهای مختلف نظیر ریه، استخوان و عروق خونی، این روش در بررسی و تشخیص تومورها، بیماریهای قلبی عروقی، جراحات و بیماریهای عضلانی – اسکلتی مفید می‌باشد. همچنین با کمک تزریق ماده حاجب به داخل عروق، می‌توان تصاویر دقیقی از ساختمان عروقی عضو مورد نظر تهیه کرد.
  مزایا و معایب CT scan
  مزایا:
- برخلاف تصویربرداری عادی با اشعه X ، تصویربرداری با روش CT ، جزئیات دقیقی از مشخصات بافتهای مختلف را در اختیار قرار می‌دهد.
- CT scan، بدون درد، غیرتهاجمی، مطمئن و ارزان است.
- تصویر CT ، به سرعت و آسان آماده می‌شود. بعنوان مثال، در تصادفات، که سرعت عمل در نجات جان بیمار بسیار مؤثر است، می‌توان به سرعت از CT scan استفاده نمود.
- با کمک CT scan ، نیاز به اقدامات تهاجمی‌تر جهت تشخیص بیماریها (نظیر نیاز به جراحی یا نمونه‌برداری) کاهش یافته است.
  معایب:
- میزان اشعه X دریافت شده در این روش (m Sv 10)، بیشتر از عکسبرداری عادی با اشعه X است.
- خانمها در صورتی که احتمال بارداری می‌دهند، حتماً باید پزشک خود را مطلع سازند تا در صورت ضرورت انجام CT scan، این عمل با رعایت نکات ایمنی و استفاده از پوشش‌های محافظ انجام گیرد.
- احتمال وجود حساسیت به ماده حاجب، نادر است ولی وجود دارد. همچنین، مادران شیرده، تا ۲۴ ساعت پس از تزریق ماده حاجب، باید از شیردهی خودداری کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد