باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

بر اساس نتایج یک تحقیق انجام اعمال دندانپزشکی روی کودکان تحت بیهوشی عمومی راه حل مناسبی است که از این طریق می‌توان بیشترین و در عین حال با کیفیت‌ترین اعمال دندانپزشکی را تنها در یک جلسه بر روی بیمار انجام داد.
بر اساس تحقیقی که در شماره جدید مجله دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان،چاپ شده بیهوشی عمومی در اعمال دندانپزشکی علاوه بر اینکه باعث ترمیم تعداد زیادی دندان در یک جلسه با آمالگام می‌شود مقدار جذب جیوه را نیز کاهش می‌دهد.

در این مطالعه تعداد ‪ ۳۰‬کودک واجد شرایط شامل ‪ ۱۵‬نفر واجد شرایط درمان تحت بیهوشی عمومی و ‪ ۱۵‬نفر واجد شرایط درمان در مطب انتخاب شدند که تمامی شرایط تحقیق برای دو گروه یکسان بود.

ادرار صبحگاهی قبل،چهار روز بعد و ‪ ۹‬تا‪ ۱۲‬روز بعد از درمان جمع‌آوری، کدگزاری و جیوه آن توسط دستگاه اسپکترومتری جذب اتمی بخار سرد همراه با ملغمه‌سازی اندازه‌گیری شد.

نتایج نشان داد که میزان افزایش جیوه ادرار در هر دو گروه پس از درمان و در طی نمونه‌گیری‌های بعدی افزایش معناداری داشته است.

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد میزان افزایش جیوه ادرار در گروه تحت درمان در مطب نسبت به گروه درمان شده تحت بیهوشی عمومی در هر دونمونه‌گیری بعدی به طور معناداری بیشتر بوده است.

به طور کلی براساس نتایج این تحقیق جذب جیوه به دنبال ترمیم آمالگام زیر بیهوشی عمومی کمتر از جذب جیوه در مطب می‌باشد.

با توجه به مطالعه حاضر ،یک افزایش در میزان جیوه ادرار بعد از ترمیم آمالگام در هر دو گروه درمان شده تحت بیهوشی عمومی و در مطب دیده می‌شود که این میزان در گروه بیماران درمان شده در مطب بطور مشخصی بیشتر از بیماران درمان شده تحت بیهوشی است.

این تفاوت با وجود کمتر بودن تعداد دندانهای ترمیم شده در گروه مطب با میانگین ‪ ۲/۵‬دندان نسبت به تعداد دندانهای ترمیم شده در گروه بیهوشی با میانگین ‪ ۳/۷‬دندان می‌باشد.

در هر دو گروه میزان افزایش جیوه ادرار ‪ ۹‬تا‪ ۱۲‬روز پس از ترمیم نسبت به قبل از ترمیم در پسرها بیشتر از دخترها بود.

علاوه بر این در گروه درمان شده در مطب روابط معنی‌داری بین میزان افزایش جیوه ادرار با وزن کودکان،تعداد آمالگام مصرفی و تعداد دندان ترمیم شده به دست آمد.

“آمالگام” عمده‌ترین ماده‌ای که هنوز جهت ترمیم دندانهای پوسیده به کار می‌رود که حدودا سابقه‌ای صدوپنجاه ساله دارد و تنها در آمریکا سالانه بیش از دویست تن آمالگام مورد استفاده دندانپزشکان قرار می‌گیرد. حدود ‪ ۵۰‬درصد این مقدار یعنی صد تن آن را “جیوه” تشکیل می‌دهد.

جیوه بعد از پلوتونیوم و عناصر رادیواکتیو سمی‌ترین و خطرناکترین فلز روی زمین است.وجود عنصر جیوه در ترکیب آمالگام سالهاست که توجه محافل پزشکی را به خود جلب کرده است.

راه اصلی ورود جیوه از آمالگام به بدن تنفس بخار آن است،بیشترین مقدار آزاد شدن جیوه در زمان پرکردن دندان با آمالگام و حین مراحل کار ترمیمی، وقتی توده آمالگام کاملا سفت نشده است می‌باشد.

جیوه فلزی بعد از استنشاق از راه ریه وارد خون شده و بصورت جیوه غیر آلی اکسیده و سپس از راه کلیه در ادرار ترشح می‌شود به همین خاطر ادار نمونه مناسبی برای اندازه‌گیری میزان جیوه جذب شده می‌باشد.

این تحقیق توسط دکتر “مریم کرمی نوگورانی”، دکتر “علیرضا عشقی”، دکتر “حنیف حدادی” و دکتر “سید مرتضی طالبی” به انجام رسیده و در شماره جدید فصلنامه دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان به چاپ رسیده است.