باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

باز آفرینی علم و هنر Dentistry & Medicine

علم امروز و هنر دیروز

بیمار شماره 1: ضایعه سفید مخاط گونه

 بیمار شماره 1: ضایعه سفید مخاط گونه 1: ضایعه سفید مخاط گونه
(تهبه و تنظیم: دکتر محمد رضا زارعی)

بیمار مرد 38 ساله ای است که بعلت "زبری وخشونتی" که از دو ماه پیش در  مخاط گونه خود احساس می کند،  به بخش بیماری های دهان دانشکده دنداپزشکی کرمان مراجعه کرده است. درمعاینه بالینی ضایعه ای که در تصویر مشاهده می شود، کشف گردید. بیمار عادت به مصرف دخانیات دارد و از 15 سال قبل تقریبا روزی یک پاکت سیگار می کشد. اگر بقیه مخاط دهان سالم باشد و سابقه بیماری های سیستمیک و مصرف الکل وجود نداشته باشد، به پرسش های زیر پاسخ دهید.

 

 

 

الف- ضایعه را توصیف کنید. (س)

ب- حداقل دو ضایعه را که در تشخیص افتراقی این بیمار مطرح می شوند، نام ببرید. (م)

ج- بهترین روش برخورد با این ضایعه را توضیح دهید. (پ)

د- چرا بررسی بافت شناسی نمونه بافتی این ضایعه حائز اهمیت است؟ (پ)

 

 

 

 

 

 

(پاسخ سوالات)

الف- ضایعه بصورت پلاک کراتوتیک، سفید و هوموژنی است که دارای حاشیه نسبتا واضح و مشخص می باشد.
 

ب- دو ضایعه ای که باید در تشخیص افتراقی این پلاک سفید در نظر گرفته شوند، عبارتند از لکوپلاکیا که یک ضایعه پیش سرطانی است و اسکواموس سل کارسینوما که بندرت ممکن است بصورت یک پلاک سفید در مخاط دهان بروز کند. باید توجه داشت که بیمار سیگاری است و دخانیات مهمترین عامل مستعد کننده نسبت به سرطان دهان است. شایان ذکر است که علل دیگری نیز برای ضایعات سفید دهان وجود دارند که احتمال آنها در این بیمار کمتر از بقیه است. تروماتیک کراتوزیس ضایعه سفیدی است که بر اثر تحریک مکانیکی مزمن بوجود می آید و می تواند همین نمای بالینی را تقلید کند. لیکن پلان یکی دیگر از علل شایع ضایعات سفید دهان است که منشاء ایمونولوژیک دارد و معمولا بصورت چند کانونی در مخاط دهان بروز می کند. علاوه بر این، طرح رتیکولر (نمای تور مانند) که شایعترین تظاهر بالینی لیکن پلان دهان است، در این بیمار دیده نمی شود.

ج- با توجه به اینکه ضایعات پیش سرطانی و سرطان محتمل ترین تشخیص بالینی برای این بیمار هستند، اولین و مهمترین اقدام برای این بیمار نمونه برداری از ضایعه است. در صورتی که تشخیص بالینی لکوپلاکیا برای این بیمار تایید شود، بهتر است ضایعه بطور کامل برداشته شود که بهترین روش آن استفاده از لیزر دی اکسید کربن می باشد. نکته دیگر آنکه بیمار مبتلا به لکوپلاکیا باید تا پایان عمر هر شش ماه تا یک سال یک بار ویزیت شود تا ضایعات عود کننده یا جدید در اولین فرصت شناسایی و درمان شوند.

د- بررسی بافت شناسی ضایعه از آن بابت حائز اهمیت است که وجود یا فقدان دیسپلازی (تغییرات پیش سرطانی) را در ضایعه نشان می دهد. دیسپلازی بر اساس شدت و میزان گسترش آن در اپی تلیوم به انواع خفیف، متوسط، و شدید طبقه بندی می شود. بدیهی است که هر چه شدت دیسپلازی در یک ضایعه بیشتر باشد، احتمال تبدیل آن به اسکواموس سل کارسینوما بیشتر است.

 

برگرفته از سایت دانشکده دندانپزشکی کرمان

بخش بیماری های دهان

(دکتر محمد رضا زارعی)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد